Datum objave: 01.03.2018

Predstavljamo: U klasi regionalnih autobusa Crossway nudi bogat izbor karoserija koje mogu zaprijetiti gradskim i turističkim autobusima, ali ipak je u ponudi nedostajao troosovinac. Od ove godine na raspolaganju je i CNG-pogon pa ovaj alternativac još izrazitije ugrožava specijalce na njihovom terenu.

Po pitanju raspoloživih duljina vozila Crossway u pojedinim izvedbama nudi 10,8 , 12 ili 13m, a novi troosovinac pravo je osvježenje u programu. Prije svega se to odnosi na izvedbu City sposobnu za prijevoz 138 putnika što je za 50 više u odnosu na klasičnu 12-metarsku izvedbu. Velikim opterečenjima prilagođena je nosivost prednje (7.200 kg) i pogonske osovine ( 12.000 kg), a uz doprinos upravljive treće osovine ( 6.300 kg) sve zajedno za 1,5 t premašuje zadanu najveću dozvoljenu masu od 24.000 kg. Ovo nije poziv na preopterećenje već uzrok leži u činjenici kako je nemoguće regulirati raspored opterećenja u gradskom prijevozu pošto se putnici raspoređuju unutar vozila po vlastitom nahođenju.

Troosovinski Crossway LE dostupan je i u izvedbi Line za dulje relacije. Ukoliko se vozilo koristi u prigradskom prijevozu predviđen je za prijevoz 104 putnika, a shodno tome nosivost prednje i pogonske osovine iznosi 6.300 odnosno 11.600 kg. Ostaje isključen problem nosivosti koja može biti upitna kod klasičnog dvoosovinskog Crosswaya duljine 13 m u odnosu na koji može prevesti 30 putnika više. Unatoč tome predviđen je za jednaki maksimum do 61 putničkog sjedala, ali je pritom njihov najmanji međusobni razmak 710 mm dok stražnji od dva niskopodna ulaza u pravilu dolazi u punoj širini 1200 mm te omogućuje slobodan prostor za kolica. Low-entry koncept izostavlja prtljažni prostor zbog čega troosovinski Crossway LE duljinom 14,49 m ne koristi zakonski maksimum kako bi zadržao mogućnost postavljanja ski-boxa na stražnjem dijelu.

CNG-POGON

Iveco uspješno nudi plinski pogon čak i u teškoj klasi kamiona nakon dugogodišnjeg uspjeha kod gradskih autobusa pa je Crossway LE Natural Power sasvim logičan nastavak. Motor Cursor 9 NP (360 KS, 1620 Nm ) jednostavno je preuzet iz bogate kućne riznice uz poznatu činjenicu kako osim stlačenog prirodnog plina može koristiti također biometan dok u odnosu na dizelsku izvedbu servisne intervale produljuje za 50 posto. Revolucionarna novost su patentirani krovni spremnici koji više ne izgledaju onako nezgrapno kao kod postojećih CNG autobusa. Osim dizajnerskog učinka ovo rješenje ima i praktičnu vrijednost kod prohodnosti u uskim urbanim uvjetima (mostovi, nadvožnjaci, balkoni, nadstrešnice.) Crossway LE NP najniži je u klasi CNG-autobusa te je visinom 3210 mm jednak dizelskoj izvedbi pri čemu dodatna izbočina na krovu ostaje na razini klima uređaja. Istovremeno je nepromijenjena unutrašnjost što podrazumijeva visinu 2264 mm kao i sve postojeće mogućnosti konfiguriranja i opremanja. Sve ovo nije ostvareno nauštrb autonomije koja s raspoloživih 1260 litara pogonskog goriva dostiže zavidnih 500-600 km.

POTVRĐENA SVESTRANOST

Obitelj koja je do sada proizvedena u više od 30 tisuća primjeraka uspješan put započela je pod imenom Arway. Isti je napušten prilikom uvođenja redizajnirane Euro 6 generacije, ali je pored Crosswaya u međuvremenu vraćen naziv Evadys. Time se želi skrenuti pažnja prema modelu čiji je dizajn jednak klasičnom Crosswayu visine 3,46 m, ali se fukncijom i izvedbom prilično razlikuje dok se s poddjednakom karoserijom suprotstavlja putničkim i turstičkim autobusima. Praktično su nevidljiva aerodinamička poboljšanja za efikasniju vožnju pri većim brzinama ili podignuti pod s 860 na 1142 mm što je negdje na pola puta do visokogpodnog Magelysa. Time je obujam prtljažnika u prosjeku povećan za 3 m3, a u istu svrhu ponuđena izvedba sa stražnjim ulaznim vratima iza pogonske osovine. U takvoj konfiguraciji klasična 12-metarska izvedba dostiže 8,6 m3, dok će metar dulji model ponuditi čak 10,2 m3. Klasičan središnji ulaz preporučuje se uz opciju WC-a i kuhinje( prtljažnik 7,7-9,3 m3) ili potrebe dvokrilnih vrata širine 1200 mm zbog hidraulične rampe za kolica ( 6,6-8,1 m3).

Evadys se obujmom prtljažnika znatno približio visokopodnim autobusima od kojih je ekonomičniji, a ne zaostaje ni kod mogućnosti opremanja. Iz visoke klase preuzeta su putnička sjedala Spacio Line ili podne obloge kao što su dostupni multimedijalni dodaci poput dva 19-inčna LCD monitora, USB-utičnica ili WI-FI. Standardno je opremljen dvostrukim prozorskim staklima i Cursor 9 motorom snage 400 KS čiji dvomaseni zamašnjak smanjuje vibracije i buku. Pored uobičajenog ručnog ili automatskog mjenjača dostupan je također 12-stupanjski automatizirani ZF Traxon.